Beeldende vorming

Periode Klassiek


De naam van dit schilderij is Peonies and Delphinium. Dit schilderij is gemaakt door Pieter Wagemans. Wagemans begon zijn carriere met het maken van bloemcomposities. Daar is dit schilderij een voorbeeld van. In dit schilderij is een vaas met bloemen geschilderd. Het is een heel licht schilderij. En de bloemen zijn aan het bloeien. Dit zijn kenmerken van de lente. Het past dus goed bij het thema.

Het lijkt alsof hij dit als stilleven heeft geschilderd. Dit is echter niet het geval. De bloemen werden namelijk afzonderlijk, soms wel met een aantal weken ertussen geschilderd. Vaak deden ze er een dag over om één bloem te schilderen. Hierdoor konden de bloemen erg gedetailleerd geschilderd worden. Dit is een kenmerk van de klassieke periode. Alles werd erg gedetailleerd weergegeven.

Wij vinden dit een heel mooi schilderij, omdat de bloemen heel gedetailleerd zijn weergegeven. Ook hebben de bloemen een mooie heldere kleur. Je krijgt een vrolijk gevoel als je naar dit schilderij kijkt. 


Dit marmeren beeld is gemaakt in de 19de eeuw en stelt Flora voor. Flora was de Romeinse godin van de lente en de bloemen. Het beeld is 150 cm hoog. In dit beeld houdt Flora een bos bloemen in haar hand tegen haar lijf aan gedrukt. In haar andere hand houdt ze een bloemenkrans omhoog.

In dit beeld zijn verschillende kenmerken van de klassieke periode terug te vinden. Zo is het een menselijk beeld en de armen blijven dicht bij de romp. Dit voornamelijk, omdat ze er anders snel af konden vallen. Ook is het beeld weer zo gedetailleerd mogelijk weergegeven.

Wij vinden dit een mooi beeld. Dit voornamelijk, omdat alles erg gedetailleerd is weergegeven


_____________________________________________________________

Periode Modern
Een eerste kunstwerk wat in een modernistische stroming valt is het schilderij van
''Franz Marc - varkens''. Het jaar dat bij het schilderij hoort is 1912.


Het schilderij hoort onder andere bij het kubisme, omdat er in het schilderij gebruik is gemaakt van geometrische lijnen in de vorm van vierkanten. Ook is het schilderij deels expressionistisch, omdat er gebruik gemaakt is van de niet werkelijke kleuren van de varkens en een kenmerk van het expressionisme is dat de band van de werkelijkheid weg kan vallen in een schilderij. Bij Franz Marc speelde kleurensymboliek een grote rol. Zo betekent de kleur blauw: ''het mannelijke principe, stug en geestelijk'' en staat de kleur geel voor: ''het vrouwelijke principe, zacht, vrolijk en zinnelijk''. Door het gebruik van kubistische vormen, vereenvoudigd Marc vormen, wat ook terug te zien is in het schilderij. Zo zien we wel duidelijk dat er twee varkens staan, maar zien we niet duidelijk wat er op de achtergrond van de varkens te zien is.


We zien twee varkens op het schilderij, wat ook de betekenis is van het werk. De diepere betekenis in het werk is te zoeken in het kleurverschil, een blauw 'mannelijk' varken en een rood 'vrouwelíjk' varken, wat door de kleur geel verbonden wordt. Dit zou vertaald kunnen worden naar de relatie tussen een man en een vrouw.


Het schilderij is een doek geverfd met olieverf.  


Onze mening over het schilderij is dat het een mooi schilderij is, vanwege de werking met kleuren en de onduidelijkheid van wat zich op de achtergrond van de varkens afspeelt. Zo kunnen we speculeren over of we een narcis zien of dat we gras zien, wat het interessant maakt om naar het kunstwerk te kijken en erover na te denken.


Een tweede kunstwerk wat hierbij hoort is in 1956 gemaakt door Marcus Ravenswaaij (1925-2003).


In het kunstwerk zien we een lieveheersbeestje op een grassprietje. Dit kunstwerk is te vinden op de Graaf Willemlaan in Hendrik-Ido-Ambacht. Het is gemaakt van brons voor de stevigheid en de verschillende weersomstandigheden.


De kunstenaar heeft verschillende kunstwerken gemaakt voor de gemeente. Zo is er ook een bronzen kikker te vinden, een vrouw met haar twee kinderen en een varkentje.


Dit kunstwerk past goed bij het thema lente, omdat in de lente de beesten weer actief worden.


_____________________________________________________________

Periode Postmodern 

2D Titel: Lente koeien
Maker: Ad Verstijnen
Datum: 2010
Dit schilderij is een tweedimensionaal kunstwerk van de kunstenaar Ad Verstijnen. Hij heeft dit schilderij gemaakt met acrylverf op een linnen doek. Je ziet drie koeien in vrolijke kleuren, dit past perfect bij de lente. In de lente komen de koeien weer naar buiten en gaan ze weer grazen in het gras. De felle kleuren geven je het gevoel van een voorjaarszonnetje. Dit schilderij behoort tot de postmoderne kunst.






3D Titel: Inflatable flower
Maker: Jeff Koons
Datum: 1979
Je ziet een opblaasbare paarse bloem, gemaakt van vinyl. De bloem is geplaatst tegen spiegelwanden, waardoor het lijkt alsof er meerdere bloemen omheen staan. Het is een driedimensionaal kunstwerk uit de postmoderne kunst. Wij vinden het een erg mooie vorm van kunst, deze opblaasbare bloem. De kleuren van de bloemblaadjes passen goed bij elkaar en door de spiegelwanden wordt het effect hiervan versterkt.

_____________________________________________________________

2D Les

VOORBEREIDINGSFORMULIER
BOUWPLAN VOOR HET VOORBEREIDEN VAN LEERSITUATIES



VAKGEBIED/ONDERWERP:   Beeldende vorming
DUUR:                                       60 minuten
LOCATIE:                                 Klaslokaal
DOELGROEP:                          groep 5




VOORBEREIDING


BEGINSITUATIE VAN DE KINDEREN (m.b.t. het leerdoel)
KENNIS
Wat weten de leerlingen al?    De leerlingen weten dat in de lente de bomen weer groene blaadjes krijgen en dat er bloesem in sommige bomen komt.
VAARDIGHEDEN
Wat kunnen de leerlingen al?    De leerlingen kunnen verven, ze kunnen kleuren mengen en knippen.
GEDRAG
Met welk gedrag moet je rekening houden?    Sommige leerlingen zullen al snel klaar zijn, deze leerlingen kunnen dan aan de boom werken waarop de bloesem kan worden opgeplakt.
LEERDOELEN VOOR DE KINDEREN
PRODUCTDOEL
Wat moeten de ll-en concreet aan het eind van de les kennen en/of kunnen?
PROCESDOEL
Wat moeten de ll-en tijdens de les ervaren / oefenen?
Aan het eind van de les moeten de leerlingen details kunnen verven. Ze moeten bij het verven van de bloesem niet hele grote bloemen maken, maar hele kleine bloemetjes.
De leerlingen moeten tijdens de les plezier hebben, maar het geluidsniveau van de klas moet wel beperkt blijven.


OPBOUW LEERSITUATIE
   
LESTIJD: 60 minuten


ORIËNTATIEFASE (10 minuten)
Introduceren (hoe maak ik de ll-en betrokken / nieuwsgierig?)
Met de leerlingen naar buiten om naar bloesem te kijken in de bomen rondom school.


Informeren (hoe geef ik overzicht over het verloop en het doel van de les?)
Ik ga eerst uitleg geven over de opdracht en vervolgens mogen jullie aan de slag met het verven.
Instrueren (verwachtingen en organisatie bespreken / opdracht of taak uitleggen)
De materialen liggen klaar. Ieder groepje krijgt wat verf en kwasten en witte vellen papier.


UITVOERINGSFASE (45 minuten)
Uitleg
Op wit papier mag je bloesem maken. Let op de kleuren die je kiest, bloesem heeft vaak lichte kleuren, zoals lichtroze of geel. Probeer er een kunstwerk van te maken.


Degene die klaar zijn mogen van bruin karton een boom gaan maken met heel veel takken. Als jullie dan straks de bloesem af hebben gaan we die in de boom plakken. De boom plakken we dan op het raam.


AFSLUITINGSFASE (5 minuten)
Afronding (hoe wil je dat de les afgerond wordt?)


5 minuten voor het eind van de les aangeven dat de leerlingen bijna moeten stoppen.
Aandacht van de leerlingen vragen en dan vertellen dat ze de materialen mogen opruimen en daarna even moeten luisteren.
Resultaten van de creales bekijken.
Complimenten geven over de werkhouding.




NODIG

Benodigdheden
Wit papier
Verschillende kleuren verf.
Lijm
Bruin karton
Kwasten
Onderzetters om de tafels te beschermen bij het verven.


_____________________________________________________________


3D Les

VOORBEREIDINGSFORMULIER
BOUWPLAN VOOR HET VOORBEREIDEN VAN LEERSITUATIES



VAKGEBIED/ONDERWERP:   Beeldende vorming
DUUR:                                       60 minuten
LOCATIE:                                 Klaslokaal
DOELGROEP:                          groep 5/6




VOORBEREIDING


BEGINSITUATIE VAN DE KINDEREN (m.b.t. het leerdoel)
KENNIS
Wat weten de leerlingen al?    De leerlingen weten hoe de bloemen er ongeveer uitzien. Om ze een voorbeeld te laten zien neem ik foto’s van blauwe druifjes en narcissen mee (of als het lukt de echte plantjes).
VAARDIGHEDEN
Wat kunnen de leerlingen al?    De leerlingen kunnen verven, ze kunnen kleuren mengen. De leerlingen kunnen ook propjes van crêpepapier maken en deze in een bepaalde vorm (blauwe druifjes) opplakken.
GEDRAG
Met welk gedrag moet je rekening houden?    De leerlingen gebruiken grote propjes bij het maken van blauwe druifjes of ze gebruiken te veel lijm.
Sommige leerlingen zullen al snel klaar zijn met de voorjaarsbloem die ze gekozen hebben, dan kunnen ze ook de andere voorjaarsbloem nog maken.
LEERDOELEN VOOR DE KINDEREN
PRODUCTDOEL
Wat moeten de ll-en concreet aan het eind van de les kennen en/of kunnen?
PROCESDOEL
Wat moeten de ll-en tijdens de les ervaren / oefenen?
Observeren hoe de voorjaarsbloem eruit ziet, welke kleur en vorm die heeft. Daarna moeten ze met verf de juiste kleuren mengen en mooie bloemen schilderen.
De leerlingen met de blauwe druifjes oefenen in het maken van kleine propjes en deze netjes (zonder te veel lijm) opplakken.
De leerlingen moeten tijdens de les plezier hebben, maar het geluidsniveau van de klas moet wel beperkt blijven.


OPBOUW LEERSITUATIE
   
LESTIJD: 60 minuten


ORIËNTATIEFASE (10 minuten)
Introduceren (hoe maak ik de ll-en betrokken / nieuwsgierig?)
Plaatjes / foto’s: narcisjes + blauwe druifjes. Wie weet hoe deze bloemen heten?
Het zijn echte voorjaarsbloemen. Ze groeien uit een bolletje.
Straks gaan we deze bloemen knutselen om een voorjaarssfeer in de klas te maken.
Informeren (hoe geef ik overzicht over het verloop en het doel van de les?)
Ik ga eerst uitleggen hoe jullie de bloemen mogen maken en daarna mogen jullie de bloemen gaan maken. Zorg ervoor dat je hele papier goed gevuld is, dus maak niet een klein bloemetje in een hoekje.
Instrueren (verwachtingen en organisatie bespreken / opdracht of taak uitleggen)
De materialen liggen klaar. Ieder groepje krijgt wat verf en per bloem een wit vel papier om op te schilderen.


UITVOERINGSFASE (45 minuten)
Uitleg
Op wit papier mogen jullie een narcis schilderen. In de bloemblaadjes kan je verschillende kleuren verf mengen, oranje, geel, wit.
Voor het hart van de narcis heb ik dopjes van eierdozen. Deze kan je verven en daarna op de bloem lijmen, hierdoor wordt de narcis 3D.
Ten slotte, kun je je schilderij nog versieren door bladeren te verven, maar je mag ook een vlinder of een ander insect verven.


Ook mogen jullie een blauwe druif maken. Ik heb crêpepapier waarmee je propjes kan maken, deze propjes kun je dan in de vorm van een blauwe druif op je papier lijmen. Als je de blauwe druif helemaal af hebt, kun je met verf bladeren of een stengel maken.


De leerlingen kunnen zelf hun materiaal pakken en aan de slag met het maken van de bloemen. De materialen heb ik al klaargezet op de instructietafel.






AFSLUITINGSFASE (5 minuten)
Afronding (hoe wil je dat de les afgerond wordt?)


5 minuten voor het eind van de les aangeven dat de leerlingen bijna moeten stoppen.
Aandacht van de leerlingen vragen en dan vertellen dat ze de materialen mogen opruimen en daarna even moeten luisteren.
Resultaten van de creales bekijken.
Complimenten geven over de werkhouding.


NODIG

Benodigdheden
Wit papier
Blauw en paars crêpepapier
Lijm
Verf: geel, rood, wit, groen, blauw.
Eierdoosdopjes
Onderzetters om tafels te beschermen bij het verven.


Resultaat van de creales







1 opmerking: